Haastattelu itselleni

Törmäsin tähän haastatteluun yhdessä blogissa, jota luin ja halusin, kokeilla sen täyttämistä myös itse.

1. Mitkä ominaisuudet koet tärkeimpinä koirassa? Voit kuvailla esim. luonteenpiirteitä, ulkonäöllisiä sekä koulutuksellisia seikkoja.

Hyvä, stressaamaton, motivoituva, sopeutuva ja rento luonne. Se on kaiken A ja O sekä perusta, jota ilman ei millään mulla ole mitään väliä.


2. Mitä koirarotuja haaveilisit joskus vielä omistavasi? (Joku muu kuin nykyinen/nykyiset rotu/rodut)

En kyllä voi sanoa, että olisin haaveillut muista. Walesi on täydellinen minun elämääni, ei niitä muuten olisi 15v ajan ja kolmen yksilön verran olisi ollut kotona.

3. Missä ja miten tapasit nykyisen omistamasi koirarodun ensimmäisen edustajan? (Silloin kun tiesit, että tällainen minullekin tulee). Kuvaile ensikosketuksesi ko. rotuun.
Erikoisesti aseteltu kysymys, mutta ensimmäisen kerran valinnan jälkeen tapasin Tarun isoäidin Chinan (Woodruff Coyota) - Mirkan kotona. Silloin olimme jo varanneet Tarun ja China esiteltiin oman koirani isoäitini, joten tietysti olin hyvin mielissäni tapaamisesta. Ensikosketus rotuun oli, joskus -94 loppu keväällä/kesällä myös Mirkan kotona, jossa oli kolme urosta, jotka olivat muistaakseni: Taavi, Niki ja Tarun isoäiti China.



4. Onko sinulla inhokkilajia? Perustele.

Ei. Olen aika avoin kaikelle, aika vähän olen ehtinyt kokeilemaan, ottaen huomioon kuinka monta koiraa ja vuotta on kulunut.

5. Oletko tietoinen mitä koirasi/koiriesi sisaruksille kuuluu? Oletko yhteydessä sisaruksien omistajiin tai käytkö/kävitkö pentuetapaamisissa? 
Taru: Olen tietoinen. Useimmat ovat jo kuolleet, olin tiiviisti yhteyksissä, kaikki olen tavannut pentulaatikko aikojen jälkeen. Fb kaverina muutama omistaja ja puhelinnumerotkin löytyy parille. Useissa pentuetapaamisissa mukana.
Bianca: Erittäin tiivistä yhteistyötä. Hoidossa ollut muutama, trimmannut olen ja kaikki olen tavannut pentulaatikon jälkeen. Ollaan osan kanssa edelleen (harvoin) tekemisissä ja fb kavereina on pari omistajaa. Pentuetapaamisen olen itse järjestänyt ja tietysti olin mukana.
Jasna: Tavannut olen yhden Jasnan veljen aikuisena ja yhden pentuna. En ole ymmärrettävistä syistä ollut pentuetapaamisissa (en tiedä onko edes järjestetty), olen kahden Jasnan veljen omistajien fb kaveri, kasvattaja jätti itselleen Jasnan veljen, ja hänen kanssaan olen silloin tällöin yhteyksissä. Jasnalla on 17 sisarusta, joten ihmeen vähän olen niitä tavannut...,


6. Nimeä joka FCI ryhmästä joku rotu, joka miellyttää eniten ko. ryhmässä. (Esim. FCI 3 - Brasilianterrieri) 
Olipas itseänikin yllättäviä valintoja! Aika vaikeaksi kyllä koin edes ajatusleikin, että jotain muuta rotua saati sitten ryhmää ottaisin itselleni. Aikalailla pelkkään kivaan ulkonäköön ja mielikuviin perustuvat nuo valinnat, ei mtn harrastus-, terveys- tai käyttöominaisuuksia tullut mietittyä, jolloin valinnat voisivat ja luultavasti olisivat olleet aivan muita.


FCI 1 Valkoinenpaimenkoira
FCI 2 Hovawart
FCI 3 Jackrussellinterrieri
FCI 4 LK mäyräkoira
FCI 5 Basenji
FCI 6 Dalmatiankoira
FCI 7 Pienimünsterinseisoja
FCI 8 Walesinspringerspanieli (Daa...)
FCI 9 Papillon
FCI 10 Saluki




7. Kuvaile itseäsi koiranohjaajana. Jos omistat useamman koiran tai olet omistanut, oletko kokenut kehittyneesi koiranohjaajana tai löytänyt itsestäsi uusia piirteitä nyk. koirien myötä?

Tietyllä tapaa olen varmempi. Maalaisjärjenkäyttö on korostunut. On oppinut olemaan rauhallisempi ja käsittelemään koiria tavalla, joka tuottaa toivottuja tuloksia nopeammin. Taru maksoi monista virheistä, Jasna hyötyy aiempien koirien kanssa opitusta tietysti eniten.


8. Onko koirillasi vakuutuksia?

Ei ole. Tarulla saattoi pienenä olla jokin, mutta vanhemmat olisivat sen maksaneet joten en ole aivan varma, Tarustahan meni koiraveroakin, ennen kuin se poistui! Muistan sen laskun, joka tuli kotiin. Jalostuskoiran vakuutuksen ottaisin, mutta, kun ei ole jalostuskoiraa tällä hetkellä niin ei ole vakuutustakaan. Olen niistä vähän sitä mieltä, että silloin, kun koira on vanha ja niistä voisi olla hyötyä ne ovat jo päättyneet ja nuoren koiran (valhellisesti, toivon) oletan olevan terve, jolloin maksut menisivät hukkaan. Ja luojan kiitos, tähän mennessä olen näillä elämänohjeilla pärjännyt.

9. Oliko koirallasi/koirillasi ikinä uhmaikää, jos oli niin minkä ikäisenä ja miten se ilmeni?

On niillä kaikilla jonkinlainen ollut. Taru oli kovapäinen ja tottelematon. Bianca riiviöityi joksikin aikaa ja oli vähän säikky. Jasna meni sekaisin. Kaikilla ensimmäisen juoksun jälkeen alkoi n. 7-9kk.


10. Onko sinulla ennakkoluuloja tai stereotypioita jotain rotua/rotuja kohtaan?

Moniakin, enkä missään nimessä väitä, että kaikki perustuisivat totuuksiin, jotkin ovat, kuten kysymyksessä kysytään, ennakkoluuloja ja stereotypioita. Ja myönnän itse ensimmäisenä, että on niitä ennakkoluuloja myös omaa rotua kohtaan. Lisääntyneet glaukoomatapaukset, epilepsia, addisson, lonkkaviat, erinäiset silmäsairaudet ja luonneviat, huolestuttavat. Omassa rodussa on kuitenkin se etu, että tässä rodussa "on sisällä" eli ihmisten on vaikeampi viilata linssiin, kun on ollut aktiivinen ja rodun parissa jo parikymmentä vuotta. Tarkoitan tässä tapauksessa koiran hankkimisen kannalta, pelottaisi lähteä uuteen rotuun, kun ei tiedä mitä kaikkea on piilossa pinnan alla.

En pidä mistään roduista, joilla täytyy olla kuolarätti/-kauluri esim. bernhardilainen, newfoundlandinkoira tai mastiffi. Cavalierin pikkuaivot, dogojen silmävaivat, mopsien pullottavat silmät, bulldoggien (ja muiden lyttykuonojen) hengitysvaikeudet, saksanpaimenkoirien selkä, sileäkarvaistennoutajien kasvaimet, mäyräkoirahalvaus, tanskandoggien lyhyt elinikä, chihuahuan koko, alkukantaisten koirarotujen edustajien alusvilla (ja erityisesti sen lähtö), teacup poodles - täysin sairasta, karvattomat rodut - hell no ja puettavat/värisevät/palelevat rodut, aiheuttavat epäilyksiä.

11. Jos et voisi ottaa koiraa, minkä lemmikin ottaisit?
Äh..., pehmolelun...,

Kommentit